ساعت هوشمند را چگونه شارژ کنیم

روش شارژ ساعت هوشمند

ساعت هوشمند از قطعات و سنسورهای مختلف و همچنین سیستم عامل و تعدادی برنامه کاربردی تشکیل شده که برای کار کردن و عملکرد بهینه نیازمند انرژی است. این انرژی که توسط باتری ساعت های هوشمند تأمین می‌شود، به دلیل ساختار و طراحی ساعت، ظرفیت و توان محدودی دارد. لذا مهم است نحوه شارژ ساعت هوشمند را بدانیم تا از این محدودیت‌ها به حد کافی و شایسته استفاده کنیم.

شارژ ساعت هوشمند

روش‌ های شارژ کردن ساعت هوشمند

به‌طور کلی ساعت هوشمند یا اسمارت واچ خود را می‌توانید به سه روش متفاوت شارژ کنید:

  • استفاده از داک یا کابل شارژ اصلی برند تولید کننده
  • استفاده از شارژر یا داک سایر برندها (توصیه نمی‌کنیم)
  • استفاده از شارژ بی‌سیم یا وایرلس

شارژ کردن ساعت مچی هوشمند با کابل اصلی

استفاده از کابل و آداپتور اصلی، پرکاربردترین روش شارژ شدن مچ بند هوشمند است که بهترین بازدهی را داشته و تعیین کننده طول عمر ساعت نیز هست. باتری ساعت با استفاده از کابل اصلی کمترین ضرر را می‌بیند، به دلیل اینکه داک با قطعات و جریان برق کالیبره شده است.

شارژ ساعت هوشمند با کابل های دیگر برندها

از دیگر نکات ضروری و مهم در آموزش صحیح شارژ کردن ساعت هوشمند این است که بهتر است برای شارژ ساعت هوشمند خود از کابل های متفرقه و غیر اصل استفاده نکنید. زیرا که استفاده از این کابل های غیر اصل سبب کوتاه شدن طول عمر باتری ساعت هوشمند شما می شود. در مواقعی که این امکان را نداریدکه از کابل اصلی شارژر ساعت هوشمند خود استفاده کنید حتما کابل های شارژر اصل برند های معروف دیگر را مورد استفاده قرار دهید تا ساعت هوشمند شما دچار هیچ گونه آسیب احتمالی نشود.

شارژ کردن ساعت هوشمند به صورت بی سیم

جدیدترین روش شارژ ساعت هوشمند به صورت وایرلس (Wireless) یا بی سیم است که البته هنوز همه ساعت‌ها این قابلیت را ندارند. در این روش زمان شارژ کمی بیشتر از روش‌های معمول است ولی در مدل‌های جدید برندهایی مثل اپل و سامسونگ این زمان در حال کاهش است. از فواید این روش کم شدن سیم و کابل های دست و پاگیر است. مشکلش هم این است که ساعت را همیشه باید نزدیک داک شارژ وایرلس نگه دارید.

روش های شارژ ساعت هوشمند

انواع درگاه شارژ اسمارت واچ

اغلب شارژ کردن ساعت مچی هوشمند با اتصال کابل یا داک مغناطیسی، کانکتور و یا تایپ‌های مختلف USB انجام می‌شود. یک طرف کابل‌ها از نوع یو اس بی تایپِ اِی (USB Type-A) یا یو اس بی تری (USB 3) است که به هر دستگاه USB دار مثل  لپ‌تاپ، کامپیوتر یا آداپتور وصل می‌شود. طرف دیگر کابل نیز بیشتر از نوع USB Micro یا در مدل‌های جدیدتر از نوع USB Type C  و مگنتی است. نکته مهمی که درباره آداپتور ساعت هوشمند وجود دارد، این است که نباید آن‌ها را با آداپتورهایی که فست شارژ هستند، شارژ نمود.

انواع باتری ساعت هوشمند

ساعت‌های هوشمند برای ذخیره انرژی از تکنولوژی روز باتری‌ها که لیتیومی یا لیتیوم یون و پلیمری هستند، استفاده می‌کنند. در این ساعت های هوشمند، از باتری‌های کوچک که بین 240 تا 450 میلی‌آمپر ظرفیت دارند، استفاده شده است. یک برداشت اشتباه‌ درباره ساعت‌های هوشمند و تلفن‌های همراه این است که بعد از خرید باید آن‌ها را ساعت‌ها در شارژ رها کنند که این باور قدیمی و اشتباه است. این نظریه درباره باتری‌های نیکل کادمیومی کاربرد داشت، اما درباره باتری‌های لیتیوم یونی و پلیمری، صحت ندارد. باتری‌هایی که امروزه در دستگاه‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند، اصلاً نیازی به شارژ اولیه ندارند.

عوامل کاهش شارژ ساعت هوشمند

وجود سنسورهای متعدد و نمایشگر رنگی در ساعت‌های هوشمند از جمله عوامل خالی شدن باتری آنهاست. اعلان‌ها، سنسور اکسیژن خون، سنسور اندازه‌گیری ضربان و نوار قلب، سنسور اندازه‎ گیری دمای پوست، سنسور پایش خواب و کیفیت آن، سنسور شتاب سنج، سنسور جهت‌یابی و مکان‌یابی، سنسور شمارش قدم و دیگر سنسورها، به انرژی نیاز دارند و از باتری تغذیه می‌کنند. با غیر فعال کردن هر کدام از این موارد می‌توانید به بهبود عملکرد باتری کمک کنید.

یکی دیگر از دلایل مهم کاهش زمان خالی شدن باتری ساعت هوشمند، متصل بودن دائمی به گوشی یا دستگاه‌های دیگرتان است. اتصال طولانی بلوتوثی و بی سیم، باتری بیشتری مصرف می‌کند. بهتر است در صورتیکه نیاز به اتصال بین دستگاه‌های خود ندارید ارتباط بی سیم را غیرفعال کنید.

نحوه شارژ گلکسی واچ (Galaxy Watch)

گلکسی واچ ها را می‌توانید به کمک پاور بانک، آداپتور و یا شارژر وایرلس، شارژ کنید. پس از اتصال شارژ بی‌سیم به برق، ساعت هوشمند سامسونگ را طوری بر روی آن قرار دهید که وسط ساعت با مرکز شارژر بی‌سیم در یک راستا قرار گیرند. اگر ساعت هوشمند و شارژر بی‌سیم به درستی با یکدیگر در تماس نباشند، ممکن است ساعت شما به خوبی شارژ نشود.

پس از اتصال ساعت هوشمند و شارژر بی‌سیم، نشانگر چراغ شارژ بر روی ساعت ظاهر می‌شود. در صورتی که نشانگر به رنگ قرمز باشد، در حالت شارژ است، رنگ سبز در حالت کاملاً شارژ و اگر نارنجی باشد به معنای این است که به یک آداپتور کم مصرف متصل شده اید.

در صورتی که باتری ساعت کم باشد، نماد باتری خالی بر روی صفحه نمایشگر ساعت هوشمند سامسونگ ظاهر می‌شود. اگر باتری ساعت شما به طور کامل تخلیه شده باشد چند دقیقه بعد اتصال به شارژر صفحه روشن خواهد شد.

اگر می‌خواهید از شارژر وایرلس تلفن همراه استفاده کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که در تنظیمات تلفن همراه، گزینه وایرلس پاوِر شِیر (Wireless Power Share) را در نوتیفیکِیشن پنل روشن کنید. پس از شارژ ساعت، پاوِر شِیر (Power Share) را خاموش کنید.

نحوه شارژ گلکسی واچ

روش شارژ اپل واچ (Apple Watch)

اپل واچ ها سریع و آسان شارژ می‌شوند. تنها کاری که برای شارژ کردن اپل واچ باید انجام دهید این است که کابل شارژ مغناطیسی را به اپل واچ متصل کنید. بعد از آن داک شارژ مغناطیسی یا کابل USB-C را به آداپتور برق وصل کنید تا شارژدهی شروع شود. استفاده از شارژ وایرلس اپل واچ تفاوت چندانی با گلکسی واچ ندارد.

نکاتی برای افزایش عمر باتری ساعت های هوشمند

انتخاب استایل مناسب صفحه نمایش

اگر نگرانی اصلی‌ شما طول عمر باتری‌ ساعت هوشمند است، همیشه توجه داشته باشید که برای صرفه جویی در عمر باتری شما باید از نور صفحه نمایش بکاهید؛ هم چنین قرار دادن شدت نور در پایین‌ ترین سطح ممکن و استفاده از قابلیت Brightness boost برای افزایش موقتی نور کمک شایانی به عمر باتری خواهد کرد.

کاهش ویبره لمسی

می دانیم در اسمارت فون ها و گجت های پوشیدنی، بازخورد لمسی یک راه حل هوشمندانه برای اطلاع از اطلاعیه و هشدارها به حساب می آید؛ هم چنین دریافت و مشاهده اعلان‌ ها بدون شک یکی از بزرگ‌ ترین مزایای ساعت‌ های هوشمند است اما اگر بیش از حد اطلاعیه یا نوتیفیکیشن دریافت می کنید، کاهش ویبره لمسی در افزایش عمر گجت شما موثر خواهد بود.

غیر فعال کردن حالت روشن ماندن

مطمئنا قابلیت روشن ماندن صفحه نمایش یکی از مهم ترین قابلیت های ساعت هوشمند است که متاسفانه این ویژگی مصرف باتری را به شدت بالا می‌ برد؛ از این رو غیر فعال کردن این قابلیت که به صورت پیش فرض فعال می باشد، باعث ایجاد تغییری چشمگیر در عمر باتری می شود.

خاموش کردن گزینه Tilt

گزینه Tilt to wake Screen یک قابلیت کاربردی است و هنگامی که دستتان را بالا می برید یا دستتان را به سمت خودتان کج می کنید، صفحه نمایش را به صورت خودکار فعال می سازد؛ با این وجود فعال بودن این قابلیت برای افرادی که به صورت مداوم از زمان استفاده می کنند، تاثیرات جزئی در بازدهی باتری دستگاه ایجاد می کند. از آن جایی که شما می‌ توانید به راحتی با ضربه زدن بر روی صفحه ساعت خود را روشن کنید، پس بد نیست غیر فعال کردن گزینه روشن شدن با تکان را مد نظر قرار دهید.

استفاده از حالت Airplane Mode

یکی دیگر از گزینه ها برای کاهش تخلیه شارژ باتری ساعت هوشمند، فعال کردن گزینه Airplane Mode می باشد؛ به این شکل تمام ارتباطات قطع شده و هیچ اعلان و هشداری از اپلیکیشن ها دریافت نمی‌ کنید اما زمان برای شما نمایش داده می شود.

چند نکته دیگر برای شارژ ساعت های هوشمند

هر زمان که شارژ ساعت تا 20 درصد کاهش پیدا کرد، شارژ را متصل کنید.

اجازه ندهید که باتری به طور کامل شارژ شود. 80 تا 90 درصد شارژ کافیست.

در زمان شارژ ساعت، اتصال ساعت و گوشی را قطع کنید.

هنگام شارژ شدن، ساعت هوشمند باید در مکانی صاف و خنک باشد تا داغ نشود.

قبل از اتصال اسمارت واچ به شارژ دقت کنید که پین‌ها یا پورت ها خشک باشند.

ساعت هوشمند را فقط با کابل اصلی شارژ کنید تا باتری آسیب نبیند.

از آداپتورهایی که شارژ 5 ولت با شدت جریان 1 آمپر دارند، استفاده کنید.

اگر زمان زیادی است (بیشتر از 1 ماه) که از ساعت استفاده نکرده‌اید، بعد از اتصال شارژر، چند دقیقه به آن فرصت دهید تا علامت شروع شارژ را نشان دهد. پیکربندی باتری کمی طول خواهد کشید.

استفاده از منبع تغذیه دیگری به غیر از شارژر (مانند کامپیوتر) ممکن است به دلیل جریان الکتریکی کم‌تر، سرعت شارژ را کاهش دهد. در نتیجه زمان بیشتری برای شارژ دستگاه نیاز می باشد. همچنین اگر ساعت هوشمند خود را به سایر دستگاه‌های مولتی شارژ (دستگاه‌های شارژی که می‌توانند به طور همزمان دو یا تعداد بیشتری باتری را شارژ کنند) وصل کنید، ممکن است مدت زمان شارژ طولانی شود.

در صورتی که بخواهید از ساعت هوشمند در زمان شارژ استفاده کنید، ممکن است شارژ کامل باتری زمان بیشتری به طول انجامد.

اگر ساعت هوشمند شما در هنگام شارژ به منبع تغذیه ناپایداری وصل شود، ممکن است صفحه لمسی عملکرد مناسبی نداشته باشد؛ در صورت بروز چنین اتفاقی، ساعت را از شارژر بی‌سیم جدا کنید.

گرم شدن ساعت در هنگام شارژ امری طبیعی است و روی طول عمر ساعت یا عملکرد آن تأثیر نمی‌گذارد. در صورت داغ شدن بیش از حد باتری، ممکن است شارژ متوقف شود.

پس از شارژ کامل، ساعت هوشمند خود را از شارژر بی‌سیم و سپس شارژر را از پریز برق جدا کنید.

منابع

electrolist.ir

styleup.ir

zamanoma.ir

اشتراک گذاری:

WhatsApp
Telegram
Email
Print

پست های مرتبط:

enemad-logo