تولید محتوا چیست؟

محتوا چیست؟

قبل از اینکه ببینیم تولید محتوا چیست، سراغ تعریف محتوا می رویم. جو پولیتزی در تعریف محتوا می گوید: محتوا اطلاعاتی قانع‌کننده است که آگاه، درگیر یا سرگرم می‌کند.

تعریف خیلی سادهٔ آن می‌شود: هرچیزی که می‌‌خوانید‌، تماشا می‌کنید یا گوش می‌کنید.

در فرهنگ‌نامهٔ عمید، محتوا این گونه تعریف شده است: آنچه درون چیزی قرار دارد (مثل مربا داخل شیشهٔ مربا)، مضمون سخن. دومین تعریف عمید به آنچه که در ذهن ماست، نزدیک‌تر است. مضمون در واقع به‌معنای روشی است که برای بیان مقصود و اندیشه به کار می‌بریم. ممکن است یک تصویر باشد یا گاهی با لحن، نماد خاصی یا استعاره، منظور خود را برسانیم.

در واقع، به هر روشی که سخن خود را عرضه کنیم، مضمون گفته می‌شود. مانند کارهایی که ممکن است معلم ریاضی برای توضیح چهار عمل اصلی انجام دهد.

  • از توضیحات متنی کمک بگیرد؛
  • از شکل‌ها استفاده کند؛
  • داستانی تعریف کند.

اولی همان مقاله‌های متنی و کپشن‌های اینستاگرام است، دومی را ما به نامِ «اینفوگرافیک» می‌شناسیم، سومی هم که داستان‌سرایی است!

محتوا چیزی نیست به‌غیر از اطلاعاتی قابل‌درک برای انسان که ممکن است در وبلاگ منتشر شود یا سر کلاس ریاضی! وقتی می‌گوییم محتوا، همیشه منظورمان محتواهای آموزشی، علمی یا تحلیلی نیست؛ تمام محتواهای سرگرم‌کننده هم شامل این تعریف می‌شوند. قرار نیست محتوا فقط فایده‌های ملموس داشته باشد؛ همان ویدئوهای کوتاه ASMR یا کلیپ‌های تیک‌تاکی هم فایده دارند: ما را سرگرم می‌کنند!

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا (Content creation)، فرآیند تولید ایده‌های موضوعی محسوب می‌شود که برای خریداران شما جذاب است. می‌توانید محتوایی نوشتاری یا تصویری پیرامون آن ایده‌ها ایجاد نمایید. همچنین از آن اطلاعات، محتواهایی به صورت وبلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک یا سایر قالب‌ها، تولید کنید.

تولید محتوا

فواید تولید محتوا برای کسب‌و‌کارها

افزایش فروش و درآمد

با تولید محتوا می‌توانید درآمد مستقیم یا غیرمستقیم داشته باشید.

مستقیم مثل فروش خود محتوا؛ فروش حق اشتراک، فروش دوره‌های آموزشی، درآمد از تبلیغات در کنار محتوا و…

غیرمستقیم هم یعنی همین کاری که الان ما انجام می‌دهیم! شما مقاله‌ای از ندیمیکو را می‌خوانید، با خدمات آشنا می‌شوید و شاید از خدمات ما استفاده کنید.

جلب اعتماد مخاطبِ هدف

قرار نیست محتوایی خشک‌وخالی فقط به این دلیل که باید محتوا داشته باشیم، آماده کنیم. قرار است:

  • به مخاطب آموزش دهیم؛
  • او را سرگرم کنیم؛
  • او را راهنمایی کنیم تا درست تصمیم بگیرد؛
  • به سؤالات او پاسخ دهیم.
  • یا حتی کاری کنیم که بخندد!

ارائهٔ مداوم محتوا باعث می‌شود آن‌ها به شما دل ببندند، خدمت یا محصول را بشناسند و در مواقع نیاز به سراغ شما بیایند. از قدیم گفته‌اند که وقت طلاست؛ پس اگر محتوایی به مخاطب دهید که وقت او را تلف نکند، اعتماد او را بیشتر جلب می‌کنید. بدیهی است هرقدر مخاطب شما زمان بیشتری برای محتوای شما صرف کند، با شما بیشتر آشنا می‌شود و راحت‌تر اعتماد می‌کند.

شناخت راحت برند

وقتی شما محتوایی متناسب با برند تولید می‌کنید، نام شما در بالای ذهن مخاطب جای می‌گیرد. همین مسئله هم باعث می‌شود  وقتی به مشکلی برمی‌خورد، نام شما را به خاطر می‌آورد. محتوا ابزاری عالی برای افزایش‌ آگاهی از برند است.

یار و یاور سئو

وقتی محتوا نباشد، سئو هم بی‌معنی است! تولید محتوا بر اساس اصول سئو به افزایش بازدید سایت و بهبود رتبه در نتایج جست‌وجوی گوگل ختم می‌شود. از طرفی هم کافی است محتوایی درخور (مثل استفاده از تصاویر و ویدئو) منتشر کنیم تا مخاطب زمان بیشتری را در سایت بماند.

اصلاح و بازبینی محتواهای قدیمی هم که از اوجب واجبات است. تمام این کارها در نهایت به کسب رتبه برای کلمات کلیدی موردنظر منجر می‌شود.

جذب مشتری راغب (لید)

افزایش تعداد لیدها برای هر کسب‌وکاری ضروری است. تولید محتوای مناسب مثل ایبوک به شما کمک می‌کند مشتریان راغب بیشتری را به‌سمتِ خود بکشانید. تولید محتوا در واقع باعث می‌شود جلوی چشم افراد جدیدی ظاهر شوید؛ جمعیتی که مشتریان راغب شما را در دل خود جای داده است.

بهتر است بگوییم تولید محتوا بهترین ابزار برای برقراری اولین ارتباط با مشتری راغب است. ببینید کدام کانال برای جذب لید مناسب‌تر است، محتوایی مناسب با آن آماده کنید.

نشان‌دادن تخصص

بیایید داستانی برای شما تعریف کنم و پروندهٔ فواید تولید محتوا را همینجا ببندم:

من هم مانند خیلی‌ها به قهوه علاقه دارم. به همین خاطر هم مطالب مختلفی را دربارهٔ آن می‌خوانم. در این میان، یکی از بلاگ‌ها را همیشه دنبال می‌کنم. بد نیست بدانید همین مسئله باعث شد وقتی که به یک موکاپات حرفه‌ای نیاز داشتم، از آن‌ها خرید کنم. از طرفی هم دانهٔ قهوه را همیشه از آن‌ها تهیه می‌کنم؛ چون آن‌ها تخصص خود را به رخم کشیده‌اند. مطمئنم که چیز بد دست مشتری نمی‌دهند!

قهوه‌فروشی داستان من اطلاعات مختلفی دربارهٔ دانه‌های مختلف ارائه می‌کند. تجربهٔ خود را هم در محتوا نشان می‌دهد که نه‌تنها یاد بگیریم، بلکه به تخصص او اعتماد کنیم. تخصص و دانش خود را با محتوا به رخ بازار بکشید!

انواع تولید محتوا

محتوا یک فرمت مشخص ندارد و می‌تواند به شکل‌های مختلف از یک توییت گرفته تا ویدئویی دوساعته باشد. انواع تولید محتوا هم تا حدودی از همین موضوع نشئت می‌گیرد. شما بر اساس محصول یا خدمتی که دارید، تصمیم می‌گیرید چه نوع محتوایی را در چه کانالی منتشر کنید.

مثلاً برای کارخانه هپکو که تراکتور تولید می‌کند‌، شاید منتشرکردن مقاله در وبلاگ سایت فایدهٔ زیادی نداشته باشد؛ چون مخاطب این محصول اهل مطالعهٔ مقاله‌های تخصصی دربارهٔ تراکتور نیست. ویدئوهای کوتاه و آموزشی و به زبان ساده برای این محصول مناسب‌تر است.

چطور بفهمیم چه فرمتی یا چه کانالی برای محتوای ما مناسب است؟

ابتدا درد و مشکل مخاطب شناسایی و پس از آن یک فرمت مشخص (پست بلاگ، ویدئوی آموزشی یا ایبوک) برای آن در نظر گرفته می‌شود. در مرحلهٔ بعدی، فرایند تولید محتوا آغاز می‌شود؛ جمع‌آوری اطلاعات، ایجاد و ویرایش محتوا و انتشار.

از ابتدا تا انتهای قیف بازاریابی، شما محتوایی تولید می‌کنید که مخاطب موردنظر به مرحلهٔ بعدی قیف برود. در آخر هم که باید محتوایی مثل کیس استادی ارائه کنید که به مشتری تبدیل شود. این محتواها ممکن است در هر کانالی منتشر شوند. به همین دلیل هم اجازه دهید ۲ نوع تولید محتوای مهم در ایران را بر اساس کانال انتشار با هم بررسی کنیم:

تولید محتوای سایت

در تولید محتوای سایت، شما بیشتر با محتوای متنی سروکار دارید؛ مثل صفحهٔ محصول، پست بلاگ، لندینگ خدمات. البته به این نکته هم باید دقت کنید که شما فقط کلمه‌ها را کنار هم نمی‌گذارید! در واقع، شما نه‌تنها باید متن را آماده کنید، بلکه تصاویر، ویدئوها، اینفوگرافیک یا حتی محتوای صوتی مثل پادکست هم در نظر بگیرید. به همین خاطر است که شما باید با انواع محتوای متنی، بصری و صوتی آشنا باشید.

از اهداف مهم تولید محتوای سایت هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب مخاطب از طریق نتایج ارگانیک گوگل
  • تبدیل بازدیدکننده به مشتری
  • برقراری ارتباط و جذب مشتری راغب
  • نشان‌دادن تخصص و اعتبار

تولید محتوا - ندیمیکو

تولید محتوای اینستاگرام

تولید محتوای اینستاگرام با سایت یکی نیست! شما نمی‌توانید مقالهٔ ۲۵۰۰ کلمه‌ای «تولید محتوا چیست» را در کپشن اینستاگرام جا دهید. حتی اگر اینستاگرام هم به شما اجازه دهد، مخاطب از دست شما فرار می‌کند! شاید آماده‌کردن تصاویر برای پست بلاگ اهمیت زیادی نداشته باشد؛ ولی بدون تولید محتوای بصری نمی‌توانید در اینستاگرام ۱ دقیقه هم دوام بیاورید. یک نمونه تولید محتوا برای اینستاگرام را در تصویر زیر ببینید:

تولید محتوای اینستاگرام - ندیمیکو

موارد مهمی که نیاز دارید، عبارت‌اند از:

  • محتوای متنی برای کپشن پست یا استوری
  • محتوای بصری برای پست یا استوری
  • محتوای آموزشی برای پاسخ‌دادن به سؤالات کاربران
  • محتوای ویدئویی جذاب و سرگرم‌کننده
  • محتوای تعاملی مثل کوییز

نکتهٔ مهم: تولید محتوا برای اینستاگرام با سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و لینکدین متفاوت است.

یک نکتهٔ دیگر هم با شما در میان بگذارم: تفاوت تولید انواع محتوا در جزئیات است و مسیر هرکدام با دیگری تفاوتی ندارد. برای تولید محتوای متنی در بلاگ سایت، باید به اصول سئو توجه کنید؛ ولی برای تولید محتوای ویدئویی که نیاز نیست اصول سئو را (در خود ویدئو و نه دیسکریپشن و هدلاین) رعایت کنید. اینجا، دیگر چگونگی جذب مخاطب در همان ۱۰ ثانیهٔ اول و نورپردازی و چنین مواردی مهم است!

کارشناس تولید محتوا و وظایف آن

ممکن است از شما بخواهند محتوای متنی، بصری، صوتی و ویدئویی را برای سایت، شبکه‌های اجتماعی، پادگیرها و یوتیوب آماده کنید.

کارشناس‌های تولید محتوا مثل دکترها در زمینهٔ خاصی تخصص دارند؛ یکی مقاله‌های بلاگ خوبی آماده می‌کند، دیگری محتوای تبلیغاتی مناسب به دست صاحب کسب‌وکار می‌رساند و یکی هم در تولید پادکست و ویدئو تخصص دارد. وظایف متفاوتی هم برای هرکدام در نظر گرفته می‌شود. برای مثال، کارشناس تولید محتوای سایت بیشتر از هر چیزی باید با اصول سئو و کپی‌رایتینگ آشنا باشد. با برنامه‌های ویرایش تصویر مثل فتوشاپ هم غریبه نباشد.

نکته: شما ممکن است طراح گرافیک مجموعه نباشید، ولی نباید لنگ یک تصویر یا میم بمانید. نیاز است بتوانید تصویری مناسب و متناسب با گایدلاین مجموعه آماده کنید.

در آن سمت بازار، کارشناس تولید محتوای اینستاگرام باید آشنایی بیشتری با برنامه‌های ویرایش تصویر و ویدئو داشته باشد. از طرفی هم باید الگوریتم اینستاگرام و مخاطب را بشناسد. نمی‌توان با همان متن بلاگ، مخاطب اینستاگرام را هم جذب کرد.

وظایف کارشناس تولید محتوا

به‌طور کلی می‌توان وظایف زیر را برای کارشناس تولید محتوا در نظر گرفت:

آشنایی با روش‌های تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات

ایجاد محتوا بر اساس کانال انتشار (آشنایی با اصول و ابزارهای موردنیاز و توانایی نویسندگی)

ویرایش محتوا (آشنایی با علائم نگارشی، توجه به لحن، آشنایی با ساختار محتوای موردنیاز)

انتشار محتوا در کانال موردنظر (آشنایی با سازوکار پابلیش محتوا در کانال موردنظر)

آیا ChatGPT آیندۀ شغل تولید محتوا را تهدید می‌کند؟

خیر، طبق مشاهدات و تجربه، محتوایی که به ما می‌دهد نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای محتوای تولیدشده توسط انسان شود؛ محتوایی به درد کسب‌وکارها و همچنین کسب درآمد می‌خورد که بتواند مخاطب را درگیر کند.

پشت محتوایی که انسان تولید می‌کند، احساس نهفته است. مخاطب متوجه می‌شود در حال شنیدن صحبت‌های یکی از جنس خود است؛ چون ما می‌توانیم احساس، شخصیت و شوخ‌طبعی خودمان را در محتوا نشان دهیم. گوگل اعلام کرده است برای آن‌ها کیفیت مهم است و نه اینکه چه کسی محتوا نوشته است؛ ولی مدتی است فاکتور «تجربه» را هم در رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.

محتوایی با موضوع معرفی بهترین رستوران‌های شهر را در نظر بگیرید. تولید محتوا می‌تواند مبتنی بر تحقیق و جمع‌آوری اطلاعات موجود در اینترنت باشد یا بر اساس تجربۀ واقعی چند رستوران. تجربه واقعی هم برای گوگل ارزشمند است و هم برای مخاطب فایده دارد. در سایر موضوع‌ها هم این مسئله تاثیرگذار است. تجربه چیز ارزشمندی است؛ مردم دوست دارند بدانند چه چیزی واقعاً نتیجه‌بخش است و عاشق شنیدن تجربه و داستان‌های واقعی هستند.

مزایای استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا

شاید برخی کسب‌وکارها ترجیح دهند برای کاهش هزینه‌ها به ChatGPT دل ببندند؛ ولی با توجه به تجربۀ شخصی خودم از کار با آن، می‌توانم بگویم در حال حاضر به تعامل کاربر منجر نمی‌شود. اما می‌تواند به عصای دست شما برای تولید محتوا تبدیل شود و با کمک آن در زمان صرفه‌جویی کنید. بیایید چند ایده با شما در میان بگذارم:

  • ایده‌پردازی و یافتن عنوان‌ها و موضوع‌های مناسب برای تولید محتوا
  • کیورد ریسرچ
  • بررسی اصالت و اعتبار موضوع‌ها و ادعاها
  • بهبود محتوا
  • ویرایش محتوا (املایی و نگارشی)
  • مقایسه محتوا با سایر رقبا
  • برنامه‌ریزی

ChatGPT جای انسان را نمی‌گیرد؛ ولی فرایند تولید محتوا را سریع‌تر می‌کند. پس بهتر است کار با آن را یاد بگیرید و مثل یک دوست به آن نگاه کنید. در آخر، بد نیست جواب خود ChatGPT را هم ببینید:

بازار کار تولید محتوا در ایران

بازار تولید محتوا در ایران از آن چیزی که فکر می‌کنید داغ‌تر است! افراد و کسب‌وکارهای زیادی به تولید محتوا روی آورده‌اند. کسب‌وکارهای بزرگ که در تمام کانال‌ها فعالیت می‌کنند در بیشتر موارد، افراد زیادی را برای تولید محتواهای مختلف مثل پست بلاگ، محتوای تبلیغاتی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی استخدام می‌کنند. کوچکترها هم ممکن است فقط روی اینستاگرام تمرکز کنند. مثل دکترها که تولید محتوای اینستاگرام را برون‌سپاری می‌کنند.

موقعیت‌های شغلی در این حوزه چنان متنوع است که کسی دست‌خالی برنمی‌گردد؛ ولی همه‌چیز به شما بستگی دارد. اگر قرار است محتوا تولید کنید، باید محتوای موردنیاز کسب‌وکار را بشناسید. قرار است مقاله بنویسید؟ ویدئو تولید کنید؟ پادکست آماده کنید؟ هر کاری که قرار است بکنید، باید اصول و ابزارهای موردنیاز را بدانید. برای مثال، می‌توانید با شرکت در دوره‌های نویسندگی و کپی‌رایتینگ برای موقعیت شغلی تولید محتوای سایت اقدام کنید.

این بازار آیندهٔ خوبی هم دارد! چون شما می‌توانید با تولید محتوا شروع کنید و کم‌کم، به یک بازاریاب محتوایی یا کارشناس بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی تبدیل شوید. این نقطه، نقطهٔ خوبی برای شروع است!

سعی کنید اصول نوشتن، طراحی و تحقیق را همان ابتدای کار یاد بگیرید. در آخر هم اجازه دهید به تعداد موقعیت‌های شغلی تولید محتوا در یکی از سایت‌های کاریابی نگاهی بیندازیم:

کارشناس تولید محتوا

برنامه ریزی و استراتژی محتوا

شما شروع به ساختن خانه بدون طرح، مجسمه‌ای بدون طرح یا شرکتی بدون بیانیه مأموریت، نمی‌کنید. بنابراین بدون ایجاد برنامه، نباید به تولید محتوا بپردازید. در غیر این صورت امکان دارد از هدف خود منحرف شوید. یک استراتژی محتوا شامل همه چیز است، از نام تجاری و لحن گرفته تا اینکه چگونه محتوای خود را تبلیغ کرده و در نهایت مورد استفاده مجدد قرار بگیرد.

استراتژی تولید محتوا

بیایید قدم به قدم به نحوه ایجاد برنامه محتوا خود بپردازیم.

انتخاب اهداف محتوا

برای تولید محتوا باید مشابه یک کمپین بازاریابی سنتی، استراتژی محتوا شما در جهت اهداف بازاریابی تان باشد (که باید از اهداف شرکت شما محسوب شود). تا زمانی که اهدافتان هوشمند باشند، می‌تواند به جذب بازدید کننده بیشتر به سایتتان تا تولید بیشتر منجر شود؛ نمونه‌ای از این نوع هدف، افزایش ترافیک ارگانیک به وبلاگ در سه ماهه بعدی به اندازه ۲۵٪ است.

پس از مشخص کردن این موضوع، هر یک از مطالب ایجاد شده، باید با هدفتان مطابقت داشته و در کسب نتیجه دلخواهتان، مشارکت داشته باشد. درمجموع، بهتر است از اهداف خود شروع کنید سپس محتوایتان را تولید نمایید.

پرسونای خریدار (Buyer Persona)

ساختن یک استراتژی محتوا، بیشتر از آن است که تنها به این فکر کنید که می‌خواهید چه نوع محتوایی تولید نمایید. ابتدا باید بدانید با چه کسی صحبت می‌کنید، چگونه می‌خواهید با آنها حرف بزنید و کجا آنها را پیدا خواهید کرد. نکته کلیدی در ابتدای یک تولید محتوای موفقیت آمیز، این است که هر خواننده‌ای احساس کند که به طور مستقیم و شخصی با آنها صحبت می‌کنید.

تنها راه برای انجام این کار، صمیمی بودن با بازدید کنندگان و مشتریان است. شما باید آنها را مانند دوست قدیمی خود بشناسید. باید از موانع، نقاط درد، چالش‌ها و ترس های آن‌ها آگاه باشید. به همین ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه ممکن، راه حل رؤیایی و بزرگترین خیالات آنها را درک کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که شما در حال بازاریابی با انسانهایی هستید که می‌خواهند احساس ارتباط داشته باشند. در حالت ایده آل، می دانید و می‌توانید مستقیماً با هر فردی که از وبسایت شما بازدید می‌کند، صحبت نمایید اما نمی‌توانید این کار را عملی کنید. به نظرتان راه حل چیست؟ باید یک پرسونای خریدار ایجاد کنید.

در تولید محتوا آنچه اهمیت دارد این است که پرسونای خریدار شما، شخصی است که می‌خواهید با محتوایتان به آن برسید. این شخصیت نیمه داستانی به عنوان نماینده مخاطب هدفتان، یعنی افرادی که به احتمال زیاد از پیامتان سود می‌برند و مشتری می‌شوند، خدمت می‌کند.

ایجاد یک شخصیت خریدار نیاز به کمی تحقیق، برخی از حدس‌ها و ترفندها دارد. اما نتیجه نهایی، یک تصویر واضح از شخصی است که می‌خواهید به بازار عرضه کنید و کسی که با خوشحالی محتوای شما را استفاده کند.

تکیه کردن به سفر خریدار (Buyer’s Journey)

اگر تا به حال سردرد داشته‌اید، اولین کاری که احتمالاً انجام داده‌اید تلاش برای کشف علت آن بوده است. شاید شما دچار کمبود آب بدن یا کمبود کافئین شده‌اید یا شاید بیمار بوده‌اید. بعد از تشخیص مشکل، به سمت راه حل‌ها حرکت خواهید کرد، مثلاً مقداری آب بنوشید، یک اسپرسو بگیرید یا یک دارو مصرف کنید. سرانجام شما بین راه حل‌ها تصمیم می‌گیرید: اویان (یک مارک معروف آب معدنی) یا شیر آب؟ استارباکس یا قهوه Peet؟ Aleve یا Tylenol؟

این نمایشی از سفر خریدار در تولید محتوا است. هر یک از چشم اندازهای شما، مسیری را برای رسیدن به راه حل دنبال می‌کند، آن مسیر شامل مراحل آگاهی، توجه و تصمیم گیری است. اما هر یک از چشم اندازهایتان در بخش‌های مجزا از این سفر قرار می‌گیرد. بنابراین مهم است که از مطالبتان برای جذابیت در هر مرحله استفاده کنید.

با تولید محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار، شما مطمئن می‌شوید که هیچ بازدید کننده‌ای شکاف‌ها را نمی‌بیند؛ و هر شخصی که به وبسایت تان می‌آید، این احساس را دارد که اطلاعات مرتبط و مفیدی را دریافت می‌کند.

نقش مخاطب

بهتر است یک فرمت برای محتوای خود انتخاب کنید تا متناسب با هر مرحله از سفر خریدار باشد. یک بازدید کننده جدید در مرحله آگاهی، نمایشی زنده از محصول شما را نمی‌خواهد؛ اما آنها یک چک لیست سریع یا پست وبلاگ را که به آنها کمک کند تا مشکلشان را بهتر بشناسند، می‌خوانند.

در مرحله تصمیم گیری، نیاز به دانستن همه راه حل‌های ممکن نیست، آن‌ها به مشاوره یا نمایشی نیاز دارند که نشان می‌دهد محصول شما راه حل مناسبی برای آنها است. سعی کنید همیشه مخاطب خود را در این مرحله قرار دهید. در اینجا راهنمای بهترین قالب‌های محتوا برای هر مرحله از سفر خریدار وجود دارد:

آگاهی: Whitepaper، ارسال بلاگ، چک لیست، فهرست برنامه‌ها، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، بازی، مسابقه

ملاحظات: پادکست، وبینار، کاربرگ، ماتریس مقایسه، الگو

تصمیم گیری: نسخه نمایشی، آزمایش رایگان، راهنما محصول، مشاوره، کوپن

ممیزی کردن محتوا

آیا شما برای مدتی بدون هیچ جهت مشخصی تولید محتوا کرده یا اینکه یک استراتژی را دنبال کرده‌اید؟ هر بخش بازاریابی می‌تواند از یک ممیزی محتوا بهره مند شود. فقط به این دلیل که شما با یک استراتژی کاملاً مشخص شروع نکردید، به این معنی نیست که محتوای شما قبلاً در یک متن قرار نگرفته باشد.

ممیزی محتوا در تولید محتوا صرفاً کارهایی را که قبلاً انجام داده‌اید، موجود می‌کند سپس آن را مرتب کرده تا بتوانید در برنامه محتوا جدیدتان، مورد استفاده قرار دهید. این روند ممکن است شامل نوشتن مجدد مقاله شود یا امکان دارد شکاف‌هایی را که باید پر از محتوا باشند که برای پرسونای شما و مرحله سفر مخاطبانتان جذاب است را نشان دهد. در اینجا نحوه انجام ممیزی محتوا آورده شده است:

  • تمام مطالب خود را در صفحه گسترده‌ای جمع کنید.
  • ستون‌هایی را برای کلمات کلیدی مورد نظر، پرسونای خریدار، مرحله سفر خریدار، قالب و موضوع اصلی ایجاد نمایید سپس این موارد را برای هر قطعه محتوا پر کنید.
  • ستون‌ها را برای اندازه گیری های کلیدی خود، مانند نمایش صفحه، اشتراک گذاری‌ها، درگیری مخاطبان و غیره اضافه کنید.
  • سرانجام هر پست (با استفاده از نکات برجسته یا ستون دیگر) را توسط آن دسته از مواردی که به خوبی انجام می‌دهند یا نیاز به پیشرفت دارند، باید بازنویسی کنید یا می‌توانید با یک پست دیگر ادغام نمایید.

در حالی که ممکن است یک ممیزی محتوا، خسته کننده به نظر برسد؛ اما تمام کارهای دستی ارزش افزایش ترافیک و هدایت را دارند. به علاوه، می‌توانید یک طرح تأیید شده را پیش ببرید.

انتخاب فرمت مناسب

آن پرسونای خریدار را که ایجاد کردید به خاطر دارید؟ شما برای آنها محتوا تولید می‌کنید. این بدان معنا است که شما باید مطالب را در قالبی تهیه نمایید که بتواند به راحتی و با لذت از چشم انداز شما استفاده شود.

فرمی که انتخاب می‌کنید، ممکن است یک پست وبلاگ، ویدئو، نمایش به صورت اسلاید، گرافیک، کتاب الکترونیکی، whitepaper، پادکست یا مواردی باشد که ذهن خلاقتان می‌تواند آنها را تصور کند. تا زمانی که به پرسونای شما خدمت کنند، از نظرتان خوب خواهد بود.

همچنین لازم نیست برای هر قطعه از محتوایی که تولید می‌کنید، به یک قالب بچسبید؛ اما باید بتوانید محتوا – به هر شکلی که باشد – را بر روی یک کادر ثابت تولید کنید. منظور من این است که یک سری پادکست‌ها می‌توانند یک تاکتیک عالی در بازاریابی باشند اما اگر منابع خود را حفظ کنید (صبر کنید) و به آن بچسبید، ممکن است برای وبلاگتان مسیر بهتری باشد. هنگام انتخاب قالب محتوای خود از این سؤالات به عنوان راهنما استفاده کنید:

  • سفر این خریدار برای چه مرحله‌ای است؟
  • استفاده این محتوا برای مخاطبان شما چقدر آسان است؟
  • پرسونای شما کجا وقت خود را بصورت آنلاین می‌گذراند؟
  • چه قالبی را می‌توانید بطور مداوم ایجاد کنید؟
  • آیا می‌توانید این محتوا را در سطح باکیفیت که رقابتی است تولید کنید؟

پروموت کردن محتوا

چه فایده‌ای دارد، اگر کسی نبیند که این همه محتوای عالی تولید می‌کنید؟ در دنیای واقعی، هر زمان که یک پست جدید منتشر می‌کردید، گروه زیادی از مردم به سایت شما مراجعه می‌کردند. در واقعیت – به ویژه هنگامی که تازه کار را شروع کرده‌اید – لازم است افراد را به استفاده از مطالبتان و حتی ارسال آنها در فضای آنلاین خودشان جلب کنید.

تولید محتوا

از این رو، در تولید محتوا، تبلیغ محتوا به همان اندازه که محتوایی را تولید می‌کنید برای استراتژی شما مهم است. برنامه تبلیغاتی تان باید توسط پرسونای شما هدایت شود؛ وقتشان را آنلاین می‌گذرانند؟ در چه ساعات روز از یک بستر خاص استفاده می‌کنند؟ چند بار می‌خواهند محتوای شما را ببینند؟ چگونه دوست دارند محتوایی را استفاده کنند؟ ارتقاء محتوا به میزان متوسط متفاوت است و برای هر کدام قوانین خاصی وجود دارد.

شبکه‌های اجتماعی

در حالی که رسانه‌های اجتماعی، ابزاری برای ایجاد روابط هستند، می‌توان از آنها برای تبلیغ محتوا نیز استفاده کرد. همه چیز به یافتن تعادل مناسب بین خود تبلیغ، به اشتراک گذاری اطلاعات مفید و سرگرمی بستگی دارد. فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و Snapchat همه رسانه‌های خوبی برای تولید و به اشتراک گذاری مطالب مرتبط هستند. نکته کلیدی در تغییر آن محتوا برای متناسب سازی با هر پلتفرم است.

تولید محتوا در شبکه های اجتماعی

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین راه‌ها برای رسیدن به مخاطبان است، به خصوص در تبلیغ محتوا. به دلیل این که هرکسی در لیست ایمیلتان باشد، شنیدن مطالب شما را انتخاب کرده و همچنین شما می‌توانید اطمینان داشته باشید که پیام‌هایتان را دریافت می‌کنند.

با این وجود، بهتر است با ارسال محتوا مرتبط به لیست‌های تقسیم شده، نرخ بازده خود را بهبود بخشید؛ به این معنی که مخاطبانتان، مشتاق خواندن همه چیزهایی هستند که شما با راه‌های مختلفی برای آنها ارسال می‌کنید.

پروموت کردن به روش تبیلغات کلیکی

پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) به شما کمک می‌کند تا مطالب خود را در مقابل مخاطبان جدید از طریق تبلیغات هدفمند و پولی دریافت کنید. این تبلیغات می‌توانند در شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا وب سایت‌های دیگر اجرا شوند.

هنگامی که پرسونای خریدار خود را تعیین می‌کنید، می‌خواهید مسیر پولی را طی نمایید تا در جهت هدف قرار دادن افراد بی علاقه، هدر نرود. وقتی مخاطبان خود را پایین بیاورید، ارتقاء هزینه می‌تواند یک ROI (نرخ بازگشت سرمایه) عالی به بار آورد.

هم نشری محتوا (Syndication)

تبلیغ محتوای شما از طریق کانال‌های معتبر شخص ثالث، راهی عالی برای ایجاد مخاطب است. هم نشری محتوا، می‌تواند مخاطب بیشتری برای شما فراهم کند که در غیر این صورت تنها با تلاش خودتان نمی‌توانید به آن مخاطبان دست یابید.

تکرار محتوا

هنگامی که محتوا را مجدداً مورد استفاده قرار می‌دهید، دوباره از چیزی استفاده می‌کنید که مدت زمان زیادی را صرف تولید و تبدیل آن در قالب‌های مختلف کرده‌اید تا بتوانید استفاده بیشتری از آن داشته باشید.

به عنوان بازیافت به آن نگاه کنید. شما می‌خواهید برای تولید محتوا خود در مقابل مخاطبانتان زمان کمتری را صرف نمایید. به عنوان مثال، آن پست وبلاگ که شما در مورد آمار بازاریابی نوشتید نیز می‌تواند به عنوان یک اینفوگرافیک عالی یا حتی یک ویدیو مورد استفاده قرار بگیرد. اگر چیزی را با یک قالب ایجاد کرده‌اید، سعی کنید با تمام روش‌های دیگری که می‌توانید آن اطلاعات را به همان اندازه مؤثر نمایید، استفاده کنید.

مراحل تولید محتوا

یک نکته را همین اول کار گوشزد کنم:

قرار نیست کپی یا ترجمه کنید! تولید محتوا به‌معنای ترجمه یا کپی مطالب دیگران نیست. فکر نکنید می‌توان با تغییر جمله‌های دیگران یا طراحی دوباره تصاویر آن، محتوا تولید کرد. اسم این کار کپی‌کاری است، نه تولید محتوا!

محتوایی آماده نکنید که پر از اصطلاح و مطالبی باشد که هیچ ایرانی‌ای آن را درک نمی‌کند. یادتان نرفته است که قرار شد محتوایی بنویسید که مخاطب آن را درک کند.

برای مثال، ما با قرمه‌سبزی با جان و دل آشناییم و گزینهٔ خوبی برای مثال است؛ ولی آیا بیگلز مورد خوبی برای مثال‌زدن است؟ به همین دلیل هم باید چند مرحله را طی کنید تا بتوانید محتوایی درخور ارائه کنید.

۱- جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق

شما باید محتوایی متناسب با نیاز و سلیقهٔ مخاطب تولید کنید. برای مثال، تولید محتوای سایت (پست بلاگ) با تحقیق کلمات کلیدی شروع می‌شود. چه چیزی را بیشتر جست‌وجو می‌کنند؟ چه مشکلی دارند؟ آیا مقالهٔ متنی کار آن‌ها را راه می‌اندازد یا باید به فکر ویدئو هم باشیم؟

از طرفی، انجام تحقیقات هم به یافتن ایده منجر می‌شود. مثلاً گوشه و کنار اکانت اینستاگرام و سایت رقبا را بررسی می‌کنید تا نه‌تنها گپ‌ها و نیازهای پاسخ داده نشدهٔ مخاطب را پیدا کنید، بلکه ایده بگیرید.

نکته: سعی کنید اطلاعاتی دقیق جمع‌آوری و ارائه کنید. قرار نیست فقط رتبه بگیرید یا دیده شوید. می‌خواهید زندگی مخاطب را راحت کنید، نه برای آن دردسر درست کنید.

۲- ایجاد محتوا

حالا وقت آن است که محتوای خود را آماده کنید. اطلاعات کافی را آماده می‌کنید و به‌ ساده‌ترین شکل ممکن و خیلی واضح، آن‌ها را بیان می‌کنید.

ایجاد هر نوع محتوا با دیگری متفاوت است. بدیهی است که نوشتن با ضبط ویدئو یکی نیست؛ ولی تمام آن‌ها به یک ساختار مشخص نیاز دارند که بدانید از ابتدا تا انتهای محتوا، چه چیزی ارائه کنید.

سعی کنید محتوای خود را با چیزهای اضافه و کلی‌گویی پر نکنید؛ هر آنچه را که نیاز دارد، ارائه کنید. پس از آن هم می‌توانید چند نکته هم اضافه به مخاطب بگویید؛ بنابراین اول نیاز کاربر را رفع کنید تا او را همراه کنید و سپس به موارد جانبی بپردازید.

نکته برای افراد علاقه‌مند به موقعیت شغلی تولید محتوا: سعی کنید در حوزه‌ای فعالیت کنید که تخصص و دانش کافی دارید. اگر اطلاعاتی دربارهٔ آن حوزه ندارید، تشنهٔ یادگیری باشید. مقاله‌های به‌روز را از منابع معتبر بخوانید. در غیر این صورت، چیزی به‌غیر از یک محتوای به درد نخور آماده نخواهید کرد.

۳- ویرایش و اصلاح

خودتان را جای مخاطب هدف بگذارید و محتوا را یک بار دیگر بررسی کنید. آیا ساختار درستی دارد؟ همان چیزی است که نیاز دارید؟ از طرفی، اگر محتوای متنی است، ببینید علائم نگارشی و املای کلمات مشکلی ندارند. ۳ پیشنهاد هم برای شما دارم:

  • «دستور خط» فرهنگستان را دانلود کنید و بخوانید؛
  • کتاب «شیوهٔ نگارش در رسانه‌ها» از احمد توکلی را بخوانید؛
  • از ابزار «فرهنگ املایی» ویراستاران استفاده کنید.

اگر هم محتوای صوتی یا ویدئویی است، ببینید نور و صدا خوب است. نوشته‌های روی ویدئو به‌درستی خوانده می‌شوند؟

تکرار یک نکتهٔ مهم: مطمئن شوید اطلاعات درست ارائه می‌کنید و کسی را گمراه نمی‌کنید!

۴- انتشار

در مرحلهٔ آخر هم محتوا را در کانال درست منتشر می‌کنید. برای مثال، مهم است که توضیحات متا و عنوان سئو را در پست بلاگ به‌درستی بنویسید.

از طرفی، اگر محتوایی در یوتیوب منتشر می‌کنید، باید موارد لازم مثل زیرنویس، هشتگ، دیسکریپشن، عنوان و زمان‌بندی را هنگام انتشار مشخص کنید.

کسب‌وکارها باید مخاطب و هدف خود را بشناسند و اطلاعات لازم دربارهٔ این ۲ مسئله را در اختیار تیم تولید محتوا بگذارند. اگر هم ارتش تک نفره‌اید، قبل از اینکه تحقیق را شروع کنید، تکلیف این ۲ موضوع را مشخص کنید. پس از آن هم که بر اساس آن‌ها، فرمت محتوا را تعیین می‌کنید.

۵- تحلیل

از آن گذشته، تجزیه و تحلیل محتوا پس از انتشار هم فراموش نشوید. مطمئن شوید به هدف خود خواهید رسید. کارهایی که در این زمینه انجام می‌دهید، به محل انتشار محتوا و نوع آن بستگی دارد. مثلاً برای سنجش عملکرد پست بلاگ، ما از ۲ ابزار سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنیم:

  • رتبهٔ آن در صفحهٔ نتایج جست‌وجو چند است؟
  • در چه کلمه‌هایی رتبه گرفته است؟ آیا همان کلمه‌هایی است که ما می‌خواستیم؟
  • چند درصد مقاله خوانده شده است؟
  • در مقایسه با رقبا و رتبه‌های بالاتر، چه چیزی کم دارد؟
  • آیا به ثبت‌نام یا خرید منجر شده است؟

و مسائل دیگری که هنگام تحلیل بررسی می‌کنیم.

ولی دربارهٔ محتوایی که در یوتیوب منتشر کردیم، تحلیل کاملاً متفاوت است. چند درصد ویدئو دیده شده است؟ نرخ تعامل چقدر است؟ نرخ کلیک چطور؟ چه کسی ویدئوهای ما را دیده است؟

آنچه شما تحلیل می‌کنید، کاملاً مربوط به شما است اما در اینجا چند روش برای بررسی آنالیز محتوا ارائه می‌شود:

  • بازدیدهای صفحه (Page Views): تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می‌کنند.
  • ترافیک ارگانیک: میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو بدست می‌آید.
  • Bounce Rate: درصد بازدید کننده‌هایی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می‌کنند.
  • Conversion Rates: درصد بازدید کنندگانی که با CTA درگیر هستند.
  • نرخ تعامل: تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک گذاری، کامنت یا روش‌های دیگر با محتوای شما تعامل دارند.
  • رشد مخاطبان: مخاطبان جدید یا کاربرانی که از طریق یک محتوا، شما را دنبال می‌کنند.

اصل مطلب این است: بر اساس شاخص‌ها و متریک‌های مشخص و هدفی که دارید، ببینید عملکرد محتوا چطور است. شاید حالا بپرسید که چرا این‌قدر خودمان را به دردسر بیندازیم؟ با تبلیغات، کلی مشتری جذب می‌کنیم و می‌فروشیم! بیایید تکلیف این موضوع را هم با یکدیگر مشخص کنیم.

تبلیغ از محتوا بهتر نیست؟

تبلیغ شکلی از محتوا است که برای انتشار آن پول می‌دهیم. پرسیدن این سؤال مثل این است که بگویید در بوکس، هوک راست بهتر است یا هوک چپ! برای اینکه برنده شوید، به هر ۲ نیاز دارید.

بیلبورد سر چهارراه و پشت چراغ‌قرمز کافی نیست و مشتریان کمتری بعد از دیدن آن مستقیماً خرید می‌کنند. بیلبورد ابتدای ماجراست و پس از آن، اغلب مشتری‌ها وسوسه می‌شوند نام شما را در گوگل یا شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو کنند. آن‌ها می‌خواهند با شما آشنا شوند و شما باید با محتوایی ارزشمند، او را در این سفر همراهی و هدایت کنید.

در طول این سفر، نقاطی وجود دارند که ممکن است مصرف‌کنندهٔ محتوا عمل مشخصی انجام دهد. برای مثال:

  • دانلود ایبوک
  • ثبت‌نام برای وبینار
  • عضویت در خبرنامه

هرکدام از این نقاط، فرصتی برای تبدیل مصرف‌کننده (مشتری راغب) به خریدار (مشتری) است.

پس ۲ جمله را همین حالا برای همیشه دور بیندازید: تبلیغات چیزی به‌غیر از قمار و تلف‌‌کردن وقت نیست! محتوا پادشاه است. برای پیروزی در این نبرد سخت، به هر ۲ در کنار هم نیاز دارید! تبلیغات به شما کمک می‌کند توجه مخاطب را جلب کنید و محتوا در کنار شماست تا رابطهٔ دوطرفه و سودآوری با مشتری بسازید.

۴ نکته برای تولید محتوای موثر

خاطره‌های ما به پرشین‌بلاگ، میهن‌بلاگ، دامنهٔ TK، بازی با کدها و قالب‌ها گره خورده است. جایی که بزرگ شدیم و همه‌چیز را با آزمون‌وخطا یاد گرفتیم. آن زمان، صحبتی دربارهٔ بازاریابی محتوایی نبود. کم‌کم سروکلهٔ سرویس‌های تبلیغات کلیکی پیدا شد. آن زمان بود که فهمیدیم می‌توان از طریق محتوا هم به درآمد خوبی رسید.

البته همان زمان هم محتوای خوبی در وب فارسی نبود و اغلب یا کپی شده بودند یا در بهترین حالت، یک ترجمهٔ بد از مقاله‌های خارجی بودند. بعد هم که سروکلهٔ بازاریابی محتوایی کم‌کم پیدا شد! البته نه اینکه قبل از این کسی محتوا تولید نکرده باشد، بلکه افراد کمی به فکر جذب مشتری از این طریق بودند.

اغلب کسب‌وکارها سعی کردند طبق اصول پیش بروند؛ ولی هنوز هم با محتواهایی روبه‌رو می‌شویم که چیزی برای گفتن ندارند. اگر دوست دارید راه خودتان را از آن‌ها جدا کنید، به این ۴ نکته حتماً توجه کنید:

۱- بخوانید، بشنوید و ببینید

سعی کنید مدام بخوانید. همه‌چیز را در طول روز بخوانید؛ از راهنمای نصب بخاری گرفته تا رمان‌های جنایی. خواندن نه‌تنها ذهن شما را باز می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند بدانید کلمه‌ها را چطور کنار هم بچینید یا چه چیزی در ویدئو و پادکست بگویید. از طرفی، تکنیک‌های مختلفی باید در محتوا به کار ببرید تا بتوانید کاربر را همراه کنید؛ مثلاً ضرب‌المثل‌های مرتبط. این همان چیزی است که خواندن برای شما به ارمغان می‌آورد.

اما در کنار خواندن، سعی کنید خوب گوش دهید. به صداهای اطراف خود توجه می‌کنید؟ داستان‌های قدیمی‌، حرف ها و دغدغه های مردم، آهنگ‌ها و پادکست‌های مختلف.

در آخر هم باید دید! تصاویر، فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها و هر چیزی را که بصری است، باید دید. در این دیدن، شنیدن و خواندن هم هر جایی که با خودتان گفتید «عجب ایدهٔ نابی!»، آن را گوشه‌ای بنویسید. قرار نیست چیزی به شما وحی شود!

نکته برای تولید محتوای متنی: تا جایی که وقت دارید، بنویسید. دربارهٔ فیلمی که دیدید، آهنگی که شنیدید یا مقاله و کتابی که خواندید. نوشته‌ها را قایم نکنید! با انتشار آن‌ها، اشتباه‌های خودتان را پیدا کنید.

۲- رقبا را زیرنظر بگیرید

چه برای خودتان محتوا تولید کنید و چه برای کسب‌وکار دیگری، باید محتوای سایر رقبا را بررسی کنید. رقیب معمولاً کسی است که همان کار شما را انجام می‌دهد. پس محتوای آن را بررسی کنید تا ببینید چگونه روی مشتری‌ها تاثیر گذاشته است.

از طرفی هم می‌توانید جای خالی آن را با محتوایی بهتر پر کنید. ممکن است اطلاعات سطحی ارائه کرده باشید. کافی است کمی عمیق‌تر بررسی کنید یا از تجربهٔ خودتان استفاده کنید. یا حتی شاید با ارائهٔ اینفوگرافیک یا موشن‌گرافیک، توجه مخاطبِ هدف را جلب کنید. کامنت‌ها و نظر مشتریان را بررسی کنید و از دل آن‌ها کلی ایده دربیاورید.

۳- از تکرار، اضافه‌گویی و کلی‌گویی پرهیز کنید

قرار نیست اطلاعاتی را که مخاطب می‌داند، دوباره برای او تکرار کنید. بعضی‌ها خیال می‌کنند بازاریابی محتوایی یعنی انتشار روزانهٔ مقاله‌های ۳ تا ۵ هزار کلمه‌ای! واقعیت این نیست. برای همین هم تا می‌توانند موضوع را کش می‌دهند. اگر قرار است بگویید دوربین عکاسی را روی سه‌پایه بگذارید، همین را بگویید. از خلقت سه‌پایه شروع نکنید تا در آخر هم همین یک خط را بنویسید.

این موضوع دربارهٔ سایر محتواها هم صدق می‌کند. محتوای ویدئویی و پادکست هم باید همان چیزی باشد که مخاطب قول داده‌اید. یادتان نرود که مخاطب به صدها محتوای دیگر دربارهٔ آن موضوع هم دسترسی دارد!

کلی‌گویی هم افیون تولید محتواست. کسی کلی‌گویی می‌کند که تسلط کافی ندارد! اگر به یک جوشکار بگویید چه چیزی می‌سازد و به شما بگوید: «یک وسیلهٔ آهنی»، نمی‌گویید خودم هم از اول می‌دانستم؟

نکته برای تولید محتوای متنی: یک جمله را به زبان‌های مختلف تکرار نکنید. مثال: اصغر یک گوشی سامسونگ دارد. در واقع، گوشی اصغر سامسونگ است. جملهٔ اول چه فرقی با جملهٔ دوم دارد؟ پس کاربر را با این جمله‌ها و تکرارهای بیهوده خسته نکنید.

راهکار: ۲۴ ساعت پس از آماده‌کردن محتوا آن را بررسی کنید و قسمت‌های اضافی را پاک کنید.

۴- آش شله‌قلم‌کار نپزید!

به هدف خود از تولید محتوا توجه کنید. قرار است چه کمکی به مخاطب کنید؟ دانستن هدف یعنی مشخص‌‌شدن مسیر تولید محتوا. محتوایی آماده نکنیم که نه سر داشته باشد و نه ته! اینجاست که اهمیت ساختار خودش را دوباره نشان می‌دهد. ساختار هر محتوا باید قبل از ایجاد آن مشخص شود. بدون مشخص‌کردن ساختار، خودتان هم نمی‌دانید که چه گفته‌اید، چه برسد به مخاطب!

یادآوری: اگر مخاطب گیج شود، قید محتوا را می‌زند و به سراغ محتوای بعدی می‌رود.

انواع محتوایی که به درد شما می‌خورد

بالاتر دربارهٔ ۲ مدل تولید محتوا صحبت کردم؛ ولی بیایید در این بخش کمی این مسئله را بیشتر باز کنیم که چه محتوایی در دسترس ماست. قرار است ببینیم کسب‌وکارها می‌توانند از چه نوع محتوایی برای رسیدن به چه هدفی استفاده کنند.

پست بلاگ

پست‌ بلاگ همان چیزی است که همین حالا در حال خواندن آن هستید. این پست می‌تواند ترکیبی از متن، تصویر، ویدئو و حتی فایل صوتی باشد. برخی معتقدند سنگ بنای بازاریابی محتوایی همین پست بلاگ است که بیشترین تاثیر را در ایجاد و افزایش آگاهی از برند و همچنین افزایش تعامل مشتری با کسب‌وکار دارد. اینکه از پست‌های بلاگ نتیجه بگیرید یا نه، کاملاً به کیفیت محتوایی بستگی دارد که ارائه می‌کنید.

ویدئو

از وقتی سرعت اینترنت افزایش پیدا کرد، ویدئوها هم محبوب شدند. تولید محتوای ویدئویی هم می‌تواند آسان باشد و هم سخت! بستگی دارد بخواهید از آن به چه شکلی استفاده کنید. مثلاً اگر بخواهید برای کسب درآمد، محتوای ویدئویی در آپارات یا یوتیوب منتشر کنید، باید راه متفاوتی در مقایسه با تولید محتوای ویدئویی برای آموزش فعال‌کردن ریلز طی کنید.

به‌طور کلی، اگر بخواهید روی ویدئو به‌عنوان اهرمی برای پیش‌افتادن از سایر رقبا سرمایه‌گذاری کنید، هم به تجهیزات مناسب و هم نیروی متخصص نیاز دارید.

 

اینفوگرافیک

به جرئت می‌توانم بگویم اینفوگرافیک بهترین راه برای هضم مفاهیم و مطالب سخت است. مثلاً فرض کنید قرار باشد سازوکار سیستم حراج گوگل ادز را توضیح دهم. می‌توانم کل فرایند را با کمک یک اینفوگرافیک ساده بیان کنم؛ به‌جای اینکه کلمه‌ها را تکرار کنم و یک مقالهٔ بلند جلوی مخاطب بگذارم.

ایبوک

شما می‌توانید یکی از مقاله‌های بلند بلاگ را به ایبوک تبدیل کنید یا این امکان وجود دارد ایبوک جدیدی بر اساس تجربه تهیه‌ کنید. ولی شاید بپرسید چرا آن را به‌شکل «پست بلاگ» منتشر نکنیم؟ پست بلاگ محتوای رایگانی است که در اختیار مخاطب می‌گذاریم؛ اما ایبوک رایگان نیست!

ممکن شما هیچ پولی دریافت نکنید؛ ولی به‌ازای ارائهٔ ایبوک، اطلاعات مخاطب مثل ایمیل و شماره‌تلفن را می‌گیرید. این اطلاعات، مشخصات مشتریانی است که به خدمت یا محصول شما علاقه دارند و می‌توانید روی آن‌ها برای تبدیل‌شدن به مشتری حساب کنید.

مطالعه موردی (کیس استادی)

یکی از محتوا های به‌دردبخور که می‌توانند به مشتری ثابت کند استفاده از خدمات ما برای او نفع خواهد داشت، مطالعه موردی است. در مطالعه‌های موردی، ما به مشتری نشان می‌دهیم چگونه با استفاده از تخصص و خدمات خود، توانستیم مشکل سایر افراد را حل کنیم.

نظرات مشتریان هم تا حدودی نشان می‌دهد کارمان درست‌ است؛ ولی در مطالعه موردی، با آمار و ارقام و نشان‌دادن نتیجه، تخصص و منفعت خود را به تصویر می‌کشیم.

پست شبکه اجتماعی

محتوا های شما در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به هر شکلی باشند؛ از تبلیغاتی گرفته تا تعاملی. فقط باید به این مسئله دقت کنید که یک نسبت مشخص را رعایت کنید: ۸۰ به ۲۰ (در ایران ۷۰ به ۳۰ هم جواب می‌دهد) یعنی چه؟ یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد پست‌های شما تعاملی باشند و فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد آن‌ها تبلیغاتی. به این شکل، می‌توانید مخاطب را حفظ کنید تا از دست تبلیغات فرار نکند. دلیل آن هم مشخص است: مخاطب به‌دنبال سرگرم‌شدن یا یافتن راه‌حلی برای حل مشکل خود است و نیاز ندارد هر روز که فید اینستاگرام یا لینکدین را باز می‌کند، تبلیغ ببیند.

چک‌لیست و ابزارها

آدم‌ها ابزارها و محتوا های کاربردی رایگان را دوست دارند. این همان چیزی است که می‌توانید با تهیهٔ چک‌لیست به آن‌ها هدیه دهید. البته چک‌لیست ما یک فایل اکسل هم در کنار خود دارد؛ یعنی شما هم لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، خواهید داشت و هم یک ابزار برای اینکه امتیاز هر مقاله را فقط با تیک‌زدن شاخص‌ها مشخص کنید. چک‌لیست‌ها و ابزارها همان نفعی را به‌دنبال دارند که ایبوک‌ها برای شما به ارمغان می‌آورند.

راهنماها

راهنماها بهترین راه برای افزایش تعامل و برقراری ارتباط با مخاطبان است. محتوایی که خیلی سریع دانش شما را به مخاطب منتقل می‌کند. ما دوست داریم دربارهٔ خیلی چیزها و راه‌وروش آن‌ها بدانیم و اغلب هم جست‌وجوی ما با «چگونه»، «چطور» و «راهنما» آغاز می‌شود. یک راهنمای ساده، ولی تجربی می‌تواند برگ برندهٔ شما باشد.

  • چگونه کباب درست کنیم؟
  • چطور در ترکیه هتل بگیریم؟
  • راهنمای سفر به پاریس
  • چگونه آنلاین بفروشیم؟
  • چطور کسب‌وکارمان را تبلیغ کنیم؟

پادکست

می‌توانید پادکست را به‌طور اختصاصی در پلتفرم‌های انتشار پادکست منتشر کنید. حتی این امکان وجود دارد که آن را دل پست بلاگ هم بگذارید.

تستیمونیال و نقد و بررسی

نظر مشتریان را می‌پرسید و در قالب یک محتوای کوتاه در اختیار مشتریان بالقوه می‌گذارید. این محتوا می‌تواند ویدئویی، بصری، صوتی یا حتی متنی باشد. این محتوا یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای جلب اعتماد مشتری استفاده کنید و به او نشان دهید ضرر نخواهد کرد.

میم

میم محتوایی جدید و جذاب است که حسابی در دل مردم جا باز کرده است. در تصویر زیر ببینید «تریبون» چطور از میم برای پروموت سرویس جدید خود استفاده کرده است:

کوییز و مسابقه

یکی از آن محتوا هایی است که گذشتن از آن برای هرکسی سخت است. همه دوست داریم دانش و مهارت خودمان را محک بزنیم. به همین خاطر است که کوییز و مسابقه جزو بهترین محتواهای تعاملی به حساب می‌آیند.

خبرنامه

خبرنامه هم یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مشتری راغب است. فقط بهتر است کمی خلاق باشید و از خبرنامه‌های تکراری و مشابه دوری کنید. مثلاً به‌جای اینکه آخر هر هفته چند مقاله برای اعضای خبرنامه بفرستید که بخوانند، بیایید یک مطلب اختصاصی برای آن‌ها بنویسید.

ابزارهای تولید محتوا

در اینجا ابزارهای مفیدی را برای تولید محتوا معرفی خواهیم کرد. این موارد به ویژه در صورتی مفید است که نتوانید از کسی کمک بگیرید و مجبور باشید به تنهایی آن را انجام دهید. از GIF گرفته تا اینفوگرافیک، این ابزارها به شما کمک می‌کنند که بدون توجه به اینکه چه نوع محتوایی را تولید می‌کنید، مانند یک فرد حرفه‌ای به نظر برسید.

نرم افزار Canva در ایجاد طرح‌هایی زیبا برای هر پلتفرم، از تبلیغات اجتماعی گرفته تا فیس بوک، پوشش تصاویر تا اینفوگرافیک ها به شما کمک کند. این نرم افزار دارای قالب‌های زیبایی شناختی است که می‌توانید با استفاده از آن رنگ‌ها، تصاویر و متن‌ها را به صورت رایگان تنظیم کنید.

نرم افزار Giphy، گیف ها را جایگزین ایموجی ها می‌کند به همین دلیل یک روش قابل قبول برای ارائه محتوا محسوب می‌شود. Giphy به شما این امکان را می‌دهد میلیون‌ها GIF از قبل ایجاد شده را در پایگاه داده خود، جستجو کنید یا حتی خودتان یک گیف جدید بسازید.

Vidyard یک سیستم عامل میزبانی ویدیو بوده که برای بازاریابان ساخته شده است. این نرم افزار به شما این امکان را می‌دهد تا ویدیو خود را با اضافه کردن دکمه‌های لایه، متن یا دکمه‌های CTA، تست اسپلیت، رونویسی و ویژگی‌های سئو سفارشی کنید.

SurveyMonkey یک پلتفرم ایجاد نظرسنجی است. چرا احتمال دارد که به چنین چیزی احتیاج داشته باشید؟ زیرا یک بازاریاب خوب می‌داند که بازخورد مشتری برای یک کمپین بازاریابی کارآمد، بسیار مهم است.

MakeMyPersona یک ابزار بسیار خوب خود HubSpot است که به شما در روند ایجاد پرسونای خریدار کمک می‌کند.

Anchor ابزار پادکست برای مبتدیان است. این برنامه رایگان بوده و به شما امکان می‌دهد تا قسمت‌های نامحدود را ضبط و ذخیره کنید و می‌توانید به راحتی در هر پلتفرمی آن را بارگذاری نمایید.

سئو محتوا چیست و چه تاثیری بر تولید محتوا دارد؟

این روزها تعاریف متعددی در مورد سئو گفته می‌شود اما پاسخ به سوال “سئو محتوا چیست” بسیار ساده تر از آن چیزی است که این مدام با آن برخورد می‌کنیم. تولید محتوای سئو شده به این معنا است که نویسنده بتواند جذابیت کافی را در متن خود ایجاد کرده، اطلاعات دقیق و درست ارائه دهد، متن را از جایی کپی نکند، به کلمات کلیدی و مورد توجه مخاطب توجه داشته باشد و تلاش کند محتوایی ارائه دهد که موتورهای جست و جو آن را ارزشمند بدانند.

نویسنده باید بدانید زمانی که دارد می‌نویسد و محتوا تولید می‌کند، ایده‌های نزدیک به موضوع نگارشش چیست؟ مخاطب چه چیزی را سرچ می‌کند و چه اطلاعاتی را می‌خواهد. در این حالت است که رتبه سایت در موتورهای جست و جو بالا می‌رود و نویسنده به واسطه کلمات کلیدی که در ذهن مخاطبان گوناگون شکل می‌گیرد، محتوای خود را باکیفیت بالاتری ارائه می‌دهد.

البته باید توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و همچنین قرار دادن کلمات بی‌ربط می‌تواند به ضرر شما تمام شده و محتوایتان از دید گوگل بی‌کیفیت ارزش گذاری شود. پس در درجه اول گام‌های خود را در مسیر ارائه یک محتوای اصیل و باکیفیت بردارید تا ارزش آن چند برابر شود.

سئو تولید محتوا

توصیه گوگل برای سئو کردن محتوا

بازنگری در محتوا، یکی از مهمترین و اصلی ترین توصیه گوگل به حساب می آید. لازم است به شما بگوییم که موتورهای جست و جو نمی توانند همچون یک انسان درک درستی از محتوای تولیدی شما داشته باشند و امکان دارد تغییرات در روند شما، آنچنان هم به چشم موتورهای جست و جو نیاید اما نکته مهمی که می تواند برایتان ارزشمند باشد و موتورهای جست و جو را ترغیب کند تا بهتر از گذشته شما را بشناسند، لینک دهی سایت ها به سایت شما است. در واقع گوگل و سایر موتورهای جست و جو به دنبال سیگنال هایی هستند که درک بهتری از میران ارزشمندی محتوای شما به دست آورند و باید بدانید لینک دهی یکی از مهمترین این سیگنال ها است.

توجه به بازنگری محتوا و همچنین لینک دهی سایر سایت ها به سایت شما، می تواند سبب شود سئو سایتتان در آپدیت های جدید گوگل، شرایطی به مراتب بهتر از گذشته به دست آورد.

سئو تولید محتوا گوگل

پژوهش را یک اصل کلیدی در تولید محتوا بدانید

ممکن است در حوزه کاری خود متخصص باشید و هر چیزی را در مورد حوزهٔ فعالیت خود بدانید، اما این بدان معنا نیست که می‌توانید همه این تخصص و مهارت را در یک متن بیان کنید. اگر می‌خواهید در یک زمینهٔ تجاری کاملاً متفاوت اما مرتبط با حوزه کاری خود بنویسید، باید قبل از تولید محتوا تحقیقات لازم را انجام دهید. این تحقیق باید شامل موارد زیر باشد:

درک

درک کامل از یک موضوع می‌تواند نکته‌ای کلیدی برای تولید محتوای باکیفیت محسوب شود. تحقیقات آنلاین در نشریات و منابع قابل اطمینان باعث می‌شود که بتوانید شناخت خوبی از مطلبی که می‌خواهید بنویسید، پیدا کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از این منابع برای ارجاعات و بک لینک‌های بعدی اطلاعات لازم را جمع‌آوری کنید.

هدف

هدفتان از تولید محتوا چیست؟ آیا می‌خواهید چیزی را بفروشید؟ آیا می‌خواهید به گروهی از مردم در مورد یک موضوع خاص اطلاع رسانی کنید؟ هرگز پیش از پاسخ به این سوالات، نوشتن را شروع نکنید.

لحن

قبل از آن که تولید محتوا را آغاز کنید، بهتر است بدانید که از چه نوع لحنی باید استفاده کنید. تولید محتوا شما باید به گونه‌ای باشد که بتواند به افراد کمک کند که با خواندن محتوایتان به اهداف خود برسند، از طرف دیگر لحن محتوایتان باید متناسب با نوع محتوایی باشد که می‌نویسید.

مخاطب

این فقط موضوع تولید محتوا نیست که اهمیت دارد، افرادی که می‌خواهند محتوای شما را بخوانند نیز دارای اهمیت بسیاری هستند. مردان و زنان سبک‌های خواندن و شخصیت‌های متفاوتی دارند بنابراین باید این موارد را در نظر بگیرید.

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید! سعی کردم به شما بگویم تولید محتوا چیست، کار آن چطور است و چگونه می‌توان محتوایی ارزشمند آماده کرد.

منابع

https://alocontent.com

www.yektanet.com

اشتراک گذاری:

WhatsApp
Telegram
Email
Print

پست های مرتبط: