سیر تا پیاز صدای 7.1 کانال؛ درک صدای فراگیر !

صدای 7.1 کانال

فرض کنید در بازی،  شخصی در سمت راست شما است. هدست‌های استریو می‌توانند براحتی جایگاه این فرد را به شما منتقل کنند اما تصور کنید که این شخص در طبقه بالای سمت راست شما باشد. آنگاه هدست‌های استریو که دارای دو کانال صوتی چپ و راست هستند، نمی‌توانند صدا را به شکل تفکیک شده به شما منتقل کنند؛ اما در سیستم صوتی صدای 7.1 کانال صداها از بیش از دو کانال در حال شنیده شدن هستند و اگر شخص مقابل شما در هر جهتی از شما ایستاده باشد، شما می‌توانید جهت حرکت او را شناسایی کنید و به سمت او بروید. ‌ ‌در اینجا اهمیت صدای 7.1 کانال نمایان می‌شود. در این هدست‌ها، شما صدا را از تمامی جهت‌های ممکن خواهید شنید و توانایی تفکیک جهت صدا را خواهید داشت. یکی از رازهای گیمرهای حرفه‌ای در بازی‌هایی آنلاین، استفاده از چنین هدست‌هایی است.

در مقاله بررسی صدای 7.1 کانال با ندیمیکو همراه باشید. 7.1-4  

صدای 7.1 کانال چیست و چگونه کار می کند؟

اهمیت صدای خوب فقط در گوش دادن به موسیقی خلاصه نمی شود و می توان گفت نیمی از تجربه تان از فیلم یا بازی از صدا خواهد بود. هنگامی که با یک هدست استریو یا اسپیکر استریو به تماشای فیلم می پردازید، صدای پخش شده به صورت 3 بعدی در جهت های چپ و راست شنیده خواهد شد. صدای فراگیر 7.1 کاناله در واقع یک بروزرسانی برای صدای استریو و صدای 5.1 کاناله (که در ادامه به آن خواهیم پرداخت) می باشد. برای دسترسی به صدای ۷.۱ کاناله  شما به 7 اسپیکر مجزا و 1 ساب ووفر (۷.۱ کاناله صوتی) نیاز خواهید داشت، بدین ترتیب می توانید صدای پخش شده را به صورت چند بعدی در اطراف خود بشنوید. البته توجه داشته باشید که این صدا تنها در صورت پشتیبانی محتوای پخش شده از قابلیت surround در دسترس می باشد اما به لطف پیشرفت روز افزون این فناوری، تقریبا تمامی بازی های امروزی و طیف وسیعی از فیلم ها از سیستم های 7.1 کاناله پشتیبانی می کنند.

چرا به صدای 7.1 کانال نیاز داریم؟

7.1-7

فرض کنید مشغول انجام یک بازی آنلاین هستید؛ در این شرایط کوچک ترین صدا ها و ریزترین جزئیات بازی نیز اهمیت خواهد داشت و می تواند نتیجه بازی را به کلی عوض کند. اگر در چنین بازی از یک هدست یا اسپیکر 7.1 کاناله استفاده کنید، به دلیل ماهیت چند بعدی بودن صدا، می توانید صدای پای دشمنان را به صورت دقیق بشنوید و  مکان دقیق آن را حدس بزنید. در این شرایط اگر دشمن در طبقه بالا مشغول سر و صدا باشد، صدای پخش شده از بالا به گوشتان می رسد. البته همین تجربه منحصر به فرد در مورد تماشای فیلم هم صدق می کند و می توانید انتظار یک تجربه واقع گرایانه از تماشای فیلم داشته باشید. صداهای فراگیر می توانند در هنگام گوش دادن به موسیقی نیز دلچسب باشد؛ در این حالت صدای پخش شده از تمامی جهات شنیده شود و می توانید خودتان را در دنیای موسیقی غرق کنید، از سوی دیگر به دلیل استفاده از 8 کانال، بلندی و وضوح صدا قطعا شما را شگفت زده خواهد کرد.

چگونه می توانیم از صدای 7.1 کانال استفاده کنیم؟

حالا که با ویژگی های صدای ۷.۱ کاناله آشنا شدید و اهمیت  آن را به خصوص در بازی  ها دانستید، این سوال پیش می آید که چگونه می توانیم از صدای فراگیر استفاده کنیم؟ به طور کلی 2 راه برای دسترسی به این فناوری وجود دارد؛ خرید هدستی با پشتیبانی از صدای فراگیر یا تهیه اسپیکر های سوراند. مورد اول بسیار ساده است و می توانید با کمی هزینه، یک هدست سوراند خریداری کنید تا تجربه تان از بازی یا تماشای فیلم دگرگون شود.

روش دوم نیز تهیه یک سینمای خانواده یا سیستم صوتی 7.1 کاناله می باشد. در این حالت باید آرایش هر یک از اسپیکر ها را در اطراف اتاق به درستی تنظیم کنید تا یک صدای فراگیر واقعی داشته باشید؛ با اینکه این روش قطعا تجربه بهتری نسبت به استفاده از هدفون به شما القا خواهد کرد، اما طبیعتا دسترسی به این سیستم کمی هزینه بر است. پیش از انتخاب یک هدست یا سیستم 7.1 کاناله، حتما به پشتیبانی کارت صدای سیستم از صدای فراگیر توجه داشته باشید. اگر کارت صدا از این ویژگی پشتیبانی نکند ناچار به خرید کارت صدا به صورت جداگانه خواهید شد.

صدای 7.1 کانال

تفاوت صدای ۷.۱ کانال با صدای 5.1 کانال

صدای 7.1 کاناله و 5.1 کاناله هر دو به عنوان صدای فراگیر شناخته می شوند و نحوه کارکرد آن ها نیز تقریبا یکسان است. تفاوت این 2 سیستم کاملا از اسم آن ها مشهود است و یک سیستم سوراند 5.1 کاناله از تعداد کانال های صوتی کمتری استفاده می کند. صدای 5.1 کاناله از آرایش صوتی 6 تایی بهره می برد؛ در این حالت 2 اسپیکر در سمت عقب، 2 اسپیکر مقابل آن ها و در سمت جلو، یک اسپیکر در مرکز و یک ساب ووفر کنار آن قرار می گیرد. برای بیشتر افراد این چینش کاملا کافی است و می تواند تمام نیاز های شان را برطرف کند، اما اگر به دنبال یک سیستم حرفه ای تر هستید، می توانید آرایش 7.1 کاناله را امتحان کنید. در این  سیستم ها نیز آرایش کانال ها دقیقا مانند حالت 5.1 کاناله است با این تفاوت که 2 اسپیکر در سمت چپ و راست نیز اضافه می شود تا تمامی زوایای محیط پشتیبانی شوند. 7.1-5  

سخن پایانی

در این مقاله ویژگی های صدای ۷.۱ کانال را بررسی کردیم و تفاوت صدای سوراند واقعی با مجازی را بیان کردیم. به طور کلی یک هدست با پشتیبانی از صدای چند بعدی یا سوراند می تواند سطح بالاتری از درک صدا را در هنگام بازی، تماشای فیلم یا حتی گوش دادن به موسیقی ارائه کند. شما صدای 7.1 کاناله فراگیر را چگونه ارزیابی می کنید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

   
پخش ویدیو

اشتراک گذاری:

WhatsApp
Telegram
Email
Print

پست های مرتبط: