Thunderbolt port

پورت تاندربولت thunderbolt

پورت thunderbolt چیست؟

پورت تاندربولت thunderbolt در حقیقت یک رابط برای انتقال سریع اطلاعات و تصاویر به طور همزمان می باشد.

به بیانی دیگر تاندربولت، یک رابطی بسیار مناسب مانند پورت USB است که علاوه بر سرعت انتقال بیشتر، قابلیت ارسال تصاویر را نیزبه همراه دارد. نام قدیمی این تکنولوژی لایت پیکLight Peak بود.

نسخه‌های مختلف تاندربولت متکی بر کانکتور Mini DisplayPort می باشد و اپل تنها تولیدکننده اصلی MDP است که البته به ندرت از آن در لپ تاپ ها استفاده شد. با ورود USB Type c این تکنولوژی جایگزین MDP شد. تاندربولت ۳ از پروتکل DisplayPort هم پشتیبانی می‌کند پس می‌توانید از daisy-chain و چند مانیتور ۴K 60Hz استفاده کنید. تاندربولت از DisplayPort 1.2 و HDMI 2.0 و ۱۰GbE fast networking پشتیبانی می‌کند.

تکنولوژی تاندربولت (Thunderbolt) جهشی در تکنولوژی I/O است. تاندربولت، ترکیبی از PCI-Express و DisplayPort در دو سیگنال سریال  می باشد که برق هم تامین می‌کند. پورت تاندربولت هم‌زمان ۶ وسیله جانبی را پشتیبانی می‌کند.

پورت تاندربولت چیست؟

نسخه های مختلف تاندربولت

نسخه های گوناگون تاندربولت قابلیت های مختلفی ارائه می کنند و هر کدام ویژگی های خاصی ارائه می دهند. در مدل های ابتدایی تاندربولت به دلیل هزینه های تولید بالا و نادر بودن این رابط، بیشتر استفاده ها برای امور صنعتی بود و به غیر از محصولات اپل کمتر دستمگاهی را می توانستید با پشتیبانی از این استاندارد پیدا کنید.اما اکنون شرایط فرق می کند و بسیاری از متخصصان از تاندربولت به عنوان آینده رابط های کامپیوتری یاد می کنند. تاندربولت از سال 2011 توسط اینتل در حال توسعه می باشد و این شرکت همواره در تلاش بوده تا این رابط را در شرایط بهتری نسبت به رقبا نگه دارد. حال و در زمان نوشتن این مقاله، تاندربولت، 4 نسخه اصلی دارد که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم تا با ویژگی ها و کاربردهای هر کدام بیشتر آشنا شوید.

تاندربولت 1

تاندربولت 1 اولین نسخه ای  بود که در فوریه 2011 به بازار معرفی شد و در مک بوک پرو اپل مورد استفاده قرار گرفت. این پورت از استاندارد Displayport 1.1a و PCI Express 2.0 در حالت 4 مسیره به صورت یکجا بهره می برد. پهنای باند این رابط 10 گیگابایت در ثانیه بود. این کابل از انتقال دیتا به صورت دوکاناله پشتیبانی می کرد و به همین دلیل یکی از سریع ترین رابط ها در زمان عرضه خود بود.

تاندربولت 2

در 19 آگوست سال 2013 اینتل از تاندربولت 2 رونمایی کرد تا پشتیبانی خود از این پورت را به همگان اعلام کند. تاندربولت 2 از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نسخه اولیه نداشت و تنها از لحاظ پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات تغییر یافته بود.  از سوی دیگر به دلیل شباهت تاندربولت 1 و 2 از لحاظ ظاهری، امکان اتصال تاندربولت 2 به نسخه 1 نیز وجود دارد. تاندربولت 2 از دو کانال 10 گیگابایتی برای انتقال اطلاعات استفاده می کند که این ویژگی امکان انتقال اطلاعات در پهنای باند 20 گیگابایت در ثانیه را ارائه می کند. بدین ترتیب می توان گفت سرعت انتقال دیتا این نسخه نسبت به نسل قبل 2 برابر شده است. این نسخه همچنین از استاندارد های PCI Express 2.0 و Displayport 1.2 پشتیبانی می کند که امکان اتصال نمایشگر های 4k را نیز فراهم می کند.

تاندربولت 3

تاندربولت 3 دقیقا همان جایی است که همه چیز را برای این استاندارد تغییر داد، این بروزرسانی را می توان انقلابی برای تاندربولت و شاید همه پورت های جهان دانست. اینتل در ماه می 2017 این نسخه را در حالی معرفی کرد که طراحی ظاهری آن به طور کلی دچار تغییر شده بود. در کمال تعجب این نسخه با پورت تایپ سی یکی شد و یک رابط بی نقص را به وجود آورد. بدین ترتیب رابط تاندربولت دیگر ظاهر قدیمی خود را ندارد و به شکل کانکتور های تایپ سی ارائه می شود. این ویژگی علاوه بر این که امکان اتصال 2 طرفه را فراهم می کند، موجب یکپارچه شدن پورت های تمامی لوازم می شود. تاندربولت 3 علاوه بر تغییرات ظاهری، دچار یک جهش موفق در بخش پهنای باند شده و اکنون می تواند با سرعت بی نظیر 40 گیگابیت در ثانیه داده های تان را انتقال دهد.

تاندربولت 4

پس از 3 نسل بروزرسانی، اینتل در سال 2020 از نسخه چهارم تاندربولت رونمایی کرد. این بروزرسانی در واقع یک بهینه سازی از نظر امنیتی و کارایی برای تاندربولت بود و  اکنون این استاندارد در کاملترین حالت خود به سر می برد.اساسی ترین ویژگی این رابط، افزایش پهنای باند PCI Express از 16 گیگابیت به 32 گیگابیت در ثانیه است تا در صورت اتصال کارت های گرافیک یا کارت های توسعه جدید مشکلی نداشته باشید. تاندربولت 4، اکنون از قابلیت Sleep Mode نیز پشتیبانی می کند، این قابلیت امکاناتی برای مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی در مصرف باتری ارائه می دهد.

اتصال چند وسیله به صورت همزمان

اتصال چند وسیله به صورت همزمان تاندربولت

پهنای باند بی نظیر و سرعت بسیار بالای کابل تاندربولت، امکان اتصال چند وسیله را فراهم می کند. همانطور که اشاره شد شما با استفاده از تاندربولت می توانید 2 نمایشگر را به صورت همزمان به سیستم خود وصل کنید ، چند هارد درایو را در سیستم خود بکار بگیرید یا از چندین فلش مموری همزمان استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

WhatsApp
Telegram
Email
Print

پست های مرتبط: